Dövizli Askerlik

Başlatan Mustafa, Ksm 19, 2024, 12:50 ÖS

« önceki - sonraki »

Mustafa

Dövizli askerlik, Türk vatandaşlarının yurt dışında yaşayan ve belirli bir süre boyunca Türkiye'de askerlik hizmetini yerine getiremeyen kişilerin, askerlik hizmetini yurt dışında belirli bir ücret karşılığında yapmalarını sağlayan bir uygulamadır. Bu uygulama, yurt dışında yaşayan Türk vatandaşlarının, askerlik hizmetini yerine getirmek için Türkiye'ye gitmelerine gerek kalmadan belirli bir bedel ödeyerek askerlik hizmetlerini yerine getirmelerini mümkün kılar.
Dövizli askerlik uygulaması nasıl işler?
Dövizli askerlik için, Türkiye'de yapılması gereken askeri hizmetin yerine getirilmesi amacıyla, yurtdışında yaşayan Türk vatandaşları belirli bir ücret öder.
Bu bedel her yıl belirli oranlarda güncellenir.
Dövizli askerlik uygulamasına başvuran kişi, askerliğini bedel ödeyerek tamamlamış sayılır.

Dövizli askerlik şartları neler?

1. Yurt dışında yaşayan yükümlülerden dövizle askerlik hizmetinden yararlanacakların;
a. Bakanlıkça verilecek olan uzaktan eğitimi tamamlamış olmaları,
b. Türkiye Cumhuriyeti tarafından tanınmış yabancı ülkelerde iltica başvurusu dışında yabancı ülke mevzuatına uygun bir şekilde elde ettikleri çalışma iznini de ihtiva eden oturma izni veya doğrudan çalışma iznine sahip olarak işçi, işveren, meslek ya da sanat mensubu statüsüne veya bir iş sözleşmesine bağlı olarak yabancı bandıralı gemilerde gemi adamı sertifikasında yazılı mesleğini icra eden gemi adamı statülerini haiz olarak yurt içinde geçirilen süreler hariç olmak üzere en az toplam üç yıl (1095 gün) süre ile fiilen çalışmış olmaları,
c. Dövizle askerlik hizmeti dışında diğer askerlik hizmetlerinden biri ile askerlik hizmetine başlamamış olmaları,
ç. Yurt dışında ikamet eden ve çok vatandaşlık hakkına sahip olanlar ile yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanlardan, yurt içinde geçirilen süreler hariç olmak üzere en az üç yıl (1095 gün) süre ile fiilen yabancı ülkede bulunmuş olmaları,
d. Kanunda belirtilen döviz miktarını peşin olarak ödemeleri, şartları aranır. Bu şartları sağlamaları halinde dövizle askerlik hizmetinden yararlanabilirler.
2. Yükümlülerin 7179 sayılı Kanunda belirtilen şart ve statülere uygun olarak birden fazla ülkede çeşitli zaman aralıkları dâhilinde çalıştıkları süreler, belgelendirilmesi kaydıyla çalışma ve bulunma sürelerinden sayılır. Çok vatandaşlık hakkına sahip vatandaşların yalnızca tabiiyetindeki ülkelerde bulundukları süreler bulunma süresinden sayılır. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olan vatandaşların ise süresiz ikamet iznine sahip oldukları ülkelerde bulundukları süreler bulunma süresi olarak kabul edilir. Başvuru tarihinde yararlanma şartlarını haiz olanların işlemleri dövizle askerlik hizmeti kapsamında yürütülür.
3. Dövizle askerlik hizmetinden yararlanmak üzere başvuranlardan yurt dışında fiilen çalıştıkları veya bulundukları süre içerisinde;
a. İşçi, işveren, bir meslek veya sanat mensupları ya da gemi adamlarının;
(1)  Ücret veya maaşının yurt içinden transfer edildiği,
(2) Yabancı ülkelerde resmî görevle bulunduğu,
(3) Geçerli oturma çalışma izninin olmadığı ya da oturma veya çalışma iznini iltica nedeniyle aldığı,
(4) Gemi adamı cüzdanı ve geçerli bir iş sözleşmesinin bulunmadığı veya Türk bandıralı gemilerde çalıştığı,
(5) Yurt içinde geçirdiği,
(6) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,
b. Çok vatandaşlık hakkına sahip olanların;
(1) Yurt içinde geçirdiği,
(2) Yabancı ülkelerde resmi görevle bulunduğu,
(3) Yabancı ülke vatandaşlığını kazanmadan önce oturma veya çalışma iznine sahip olmadığı, ya da yabancı ülke vatandaşlığının bulunduğu ülke dışındaki başka bir yabancı ülkede oturma veya çalışma iznine sahip olmadan çalıştığı/bulunduğu,
(4) Yararlanma şartlarından herhangi birini taşımadığı,
c. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanların;
(1) Yurt içinde geçirdiği,
(2) Yabancı ülkelerde resmi görevle bulunduğu,
(3) Süresiz ikamet iznine sahip olmadığı ya da süresiz ikamet iznine sahip bulunduğu ülke dışındaki başka bir yabancı ülkede oturma veya çalışma iznine sahip olmadan çalıştığı ya da bulunduğu,  tespit edilen süreleri çalışma veya bulunma süresinden sayılmaz.
4. Dövizle askerlik hizmeti başvurularının kabul edilmesine esas teşkil eden çalışma süresi hesaplanırken;
a. Herhangi bir işyerinde çalışmayarak işsizlik sigortası alan veya kendisine ait mülklerin kira ya da benzeri gelirle geçimini sağlayanların,
b. Malûliyet yardımı alanların,
c. Eşi çalıştığından ya da ikamet edilen hanenin toplam geliri yeterli olduğundan kendisine işsizlik veya malûliyet yardımı ödenemeyenlerin,
ç. Resmî kurumlardan sosyal yardım alarak geçimlerini sağlayanların, bu durumlarını ispata yarayan belgeleri ibraz etmeleri halinde, bu sürelerin tamamı fiilen çalışma süresine dahil edilir.
5. Çok vatandaşlık hakkına sahip olanların bulundukları yabancı ülkedeki yabancı ülke vatandaşlığını kazanmadan önceki oturma veya çalışma iznine sahip oldukları süreler ile yabancı ülke vatandaşlığının bulunduğu ülke dışındaki başka bir yabancı ülkedeki oturma veya çalışma iznine sahip olarak çalıştığı/bulunduğu süreler bulunma süresine dahil edilir.
6. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olanların doğduğu yabancı ülkede süresiz ikamet izni almadan önce oturma veya çalışma iznine sahip oldukları süreler bulunma süresine dâhil edilir.
7. Yükümlülerin yurda giriş ve çıkış tarihleri kontrol edilirken, "girişi olmayan çıkışlar" ve "çıkışı olmayan girişler" ile aynı güne ait giriş ve çıkışlar dikkate alınmaz. Kayıtlarda, yurt dışına çıkışın ya da girişin olmadığı belirlense bile, yurda giriş veya çıkış yaptığını gösteren kullanılmış seyahat bileti, pasaport giriş-çıkış kaşesi, yurt içinde ya da yurt dışında muayene veya tedavi gördüğünü gösteren rapor veya benzeri belgeler ile kanıtlayabilenlerin işlemleri, yapılan tespit doğrultusunda yürütülür.
8. Yabancı ülkelerde faaliyet gösteren Türk şirketlerinde çalışanların Askeralma Kanununda belirtilen statülere haiz olmaları, çalıştıkları işyerinin ticari faaliyette bulunma ve gelir elde etme izninin olması, ücret ve maaşlarının bu ülkede elde edilen gelirden ve döviz olarak ödenmesi kaydıyla kabul edilir.
9. Yabancı bir ülkeye iltica talebiyle sığınanlar ile yabancı ülkede oturma veya çalışma izni bulunmadığından kaçak olarak yaşayanların ya da yabancı ülkelerde resmi görevli olarak bulunanların, bu durumlarını sonlandırıp Askeralma Kanununda yazılı işçi, işveren, meslek veya sanat mensubu, gemi adamı ya da çok vatandaşlık hakkını kazanmadıkça dövizle askerlik hizmeti başvuruları kabul edilmez. Yurt dışında doğup yurt dışında ikamet edenlerin süresiz ikamet izni olmadıkça dövizle askerlik hizmeti başvurularında çalışma süresi aranır. Bunlardan gerekli yararlanma şartlarını oluşturanların çalışma süreleri hesap edilirken, iltica talebiyle sığınanlar ile yabancı ülkede oturma veya çalışma izni bulunmadığından kaçak olarak yaşayanların ya da yabancı ülkelerde resmi görevli olarak bulunanların bu statülerde bulunduğu süreler çalışma ve bulunma sürelerine dâhil edilmez.
10. Başvuru tarihi itibarıyla geçerli bir pasaport ibraz edemeyenlerin başvuruları kabul edilmez.
11. Aile birleşimi anlaşmaları kapsamında askerlikleri ertelenen yükümlülerin oturma veya çalışma izni olmadan çalıştıkları süreler, dövizle askerlik hizmeti için gerekli çalışma süresinden sayılmaz.
12. Dövizle askerlik hizmeti başvurusunun gerçekleşmesi için, uzaktan eğitim programının tamamlanması, başvuruya esas teşkil eden evrakın konsolosluğa ibraz edilmesi, konsolosluklarca yapılacak inceleme neticesinde hak sahibi olduklarının tespit edilmesi, yasada öngörülen dövizin ödenmesi ve haklarında dövizle askerlik başvuru belgesinin tanzim edilmesi gerekir. Uzaktan eğitim programının tamamlanması ve/veya ödemede bulunulması dövizle askerlik başvurusunun tamamlandığı anlamına gelmez.
13. Yurt dışında öğrenciliğine bağlı olarak ikametine izin verilmiş olanlar dövizle askerlik hizmetinden yararlanamaz. Ancak, mevcut oturma veya çalışma izinlerinin kendilerine Kanunda belirtilen işçi, işveren veya bir meslek ya da sanat mensubu statülerini sağlaması ve diğer yararlanma şartlarını da taşımaları halinde dövizle askerlik hizmetinden yararlanabilir.
14. Mülga 1111 sayılı Kanunun uygulamaları gereğince dövizle askerlik kapsamından çıkarılanlar yeniden dövizle askerlik hizmetinden yararlanamazlar.
15. Yükümlülerin yurt dışında çalışma/bulunma süreleri hesap edilirken, yurt dışında çalıştıkları/bulundukları tarihlerde her ne sebeple olursa olsun Türkiye'de geçirdiği süreler;
a. Emniyet Genel Müdürlüğü kayıtlarından tespit edilir ve toplam çalışma/bulunma süresinden çıkarılır.
b. Bu işlemin neticesinde toplam en az fiilen 3 yıldan (1095 gün) daha az çalışmış/bulunmuş oldukları anlaşılanların başvuruları kabul edilmez.
c. Yurt dışında ikamet eden çok vatandaş statüsünde bulunan vatandaşlarımız ile yurt dışında doğup yurt dışında ikamet eden ve süresiz ikamet iznine sahip olan vatandaşlarımız fiilen çalışma süresine tabi olmamaları nedeniyle, söz konusu en az üç yılık (1095 gün) fiilen yurt dışında çalışma süresi, fiilen yurt dışında bulunma süresi olarak hesaplanır.
16. Yükümlüler, durumlarını aydınlatmaya yarayacak her türlü belgeyi başvuruları sırasında konsolosluklara ibraz etmek zorundadır.
17. Askerlik hizmetleri mülga 1111 sayılı Askerlik Kanununun 35-G maddesi veya Kanunun 38 inci maddesi kapsamındaki ertelemeleri herhangi bir nedenle iptal edilen yükümlüler, dövizle askerlik hizmetinden yararlanma şartlarına haiz olmaları halinde dövizle askerlik hizmeti başvurusunda bulunabilirler. Bu durumdakilerin, ertelemelerinin iptal edildiği tarihten önceki çalışma veya bulunma süreleri de dövizle askerlik hizmeti için gerekli çalışma/bulunma süresinden sayılır.
18. Dövizle askerlik hizmeti başvurusunda bulunan yükümlülerden; yurt içinde firar, izin/ hava değişimi tecavüzünde bulundukları için aranan ya da dövizle askerlik hizmeti dışında herhangi bir statüde yurt içinde fiili askerlik hizmetine başlamış olanların başvuruları kabul edilmez.
  •  

Mustafa

Şuanda 6.200 Euro'ya tekabül etmektedir.
  •